Son Dakika
Trafikte güvenli bisiklet sürüşü için öneriler:
1.Bisiklet için olanlarla birlikte tüm trafik kurallarına uyulmalıdır.
2.Kask takmak hayat kurtarır. Trafikte başka sürücü hataları nedeniyle karşılaşılabilecek riskler bile yaşamsal olabilir. Kısa bir yol, kısa bir süre düşünceleri kask takmamak için geçerli bir neden olamaz.
3.Görünür olunmalıdır. Bunun için gündüz canlı renk giysiler, gece reflektörlü giysiler tercih edilmeli. Gece ayrıca mutlaka ön ve arka ışık kullanılmalı
4.Trafikte asla kulaklık kullanılmamalı, müzik dinlenmemelidir.İşitme duyumuz trafikteki en önemli uyarıcımızdır.
5.Bisiklet zili trafikte araçları uyarmak için bir işe yaramasa da diğer bisiklet sürücüleri ve yayaları uyarmak için gerekecektir. Basit bir havalı korna edinmek araç sürücülerini uyarmak için işe yarayacaktır.
6.Beden dili ve hareketlerle de görünür olunmalıdır. Motorlu taşıt sürücüleriyle işaretlerle iletişim kurulmalı dönüş, durma işaretleri zamanında verilmelidir. Ayrıca kurallara uyan, yol veren ve sürüş nezaketi gösteren sürücülere el hareketleriyle teşekkür bildiriminde bulunmak unutulmamalıdır. Pekiştirilen her doğru davranış kalıcı olacaktır.
7.Geçiş üstünlüğüne sahip olan bisikletli için en güveli yol, öncelikle diğer yönlerdeki sürücüler tarafından görüldüğünden emin olmak; sonra dikkatle geçmektir. Bunun için açıkça görünecek şekilde el ve kol işaretleri kullanılabilir, göz teması kurulabilir. Diğer yönlerde seyreden sürücüler tarafından görüldüğünden emin olmayan bisikletli geçiş üstünlüğüne sahipse bile büyük bir tehdit altındadır. Bu durumda yavaşlamak ve durmak daha güvenli olacaktır.
8.Yoğun ve yavaş ilerleyen (kent-içi) trafikte araçlarla birlikte hareket edilmeli, yol kenarından biraz daha uzak olmalı. Böylece araçlar tarafından sıkıştırılma riski ortadan kalkar. Arkadan gelen araç uygun bir koşul olduğunda soldan geçebilmelidir.
9.Duraklayan ve parkeden araçların aniden açılabilecek kapılarına her zaman hazırlıklı olunmalıdır.
10.Araçların sağından geçilmemelidir. Trafiğin yavaş aktığı durumlarda şeridin ortasından ilerlemek daha güvenli olabilir.
11.Kurallara uymayan sürücüler için her zaman hazırlıklı olunmalıdır. En sık ve en tehdit edici kural ihlalinin arkadan gelerek bisikletlinin önünden sağa dönen sürücüler olduğu unutulmamalıdır.
12.Sağa dönüşler, takip eden ve sağa dönen araçlar tarafından sıkıştırılmamak için; önce arkayı kontrol edip sağa işaret verilmelidir. Sonra şerit dışına doğru, biraz sola çıkarak dönüş tamamlanmalıdır.
13.Sola dönüş yapmadan önce arka kontrol edilir, yol uygunsa işaret verilir. Yolun ortasında, şeridin solunda konum alınır, tekrar sola işaret verilerek, dönüş tamamlanır.
14.Döner kavşakta sola dönüşler için ilk arkadan gelenler kontrol edilir, yol uygunsa işaret verilerek yolun ortasına şeridin soluna konumlanılır. Kavşak boşsa kavşağa girilir, şerit takibi kurallarına uyularak dönüş tamamlanır. Döner kavşaklarda geçiş üstünlüğü kavşaktaki aracındır. Ancak küçük ve yavaş bir araç olarak bisiklet otomobiller tarafından görülmeyebilir. Bu nedenle görünür olmak, kavşağa giriş için bekleyen araç sürücüleri ile göz teması kurmak güvenlik için çok önemlidir.
15.Kamyon ve otobüs gibi uzun araçların dikiz aynasındaki kör nokta büyüktür. Bu araçların yarattığı tehdit daha büyüktür. Bu uzun araçlarla karşılaşıldığında yaklaşmadan durup beklemek, geride kalmak, gerekirse yolun dışına çıkmak güvenlik için önemlidir.