Son Dakika
İkinci el bisiklet alış veriş sitelerine bir bakın, ‘sahibinden, az kullanılmış, sıfır gibi’ ve benzeri sloganlar en çok ilgi çekenler olarak öne çıkıyor. Gerçekten de bir anlık hevesle, yanlış ölçü ya da türde alınan ve neredeyse hiç kullanılmamış bisikletleri ikinci el satış sitelerinde bulmak mümkündür. Bununla birlikte yalnızca yazılan bilgilere ve fotolara güverek bisikleti almak pek akıllıca olmayacaktır. Gerçekten sorunsuz ya da az kullanılmış, yıpranmamış bir bisiklleti almak isterken, hasarlı bisikletleri satmayı amaçlayanların tuzağına düşmekten kurtulmanın püf noktaları nelerdir? Unutulmaması gereken birinci kural bisikleti görmeden, denemeden almamaktır. Peki bisikleti görmeye gidildiğinde, deneme sürüşü sırasında nelere bakılacak? Bu yazıda dikkat edilmesi gerekenler 10 maddede özetlenmiştir.
1. Fatura: Bisikletin çalıntı olmadığının en güvenilir kanıtıdır. Ne kadar kullanıldığının, ne kadar yıprandığının en güvenilir ölçütünü verir. Örneğin altı aylık bir bisikletin lastik, fren pabuçları ve zincir yıpranma oranları bilinir. Yine altı aylık bir bisikletin garanti koşulları devam etmektedir.
2. Kullanım Koşulları: Nerede, ne amaçla, ne kadar kullanıldığı çok önemlidir. Örneğin düz maşalı bir şehir bisikleti arazide kullanıldıysa beklenenden çok yıpranmış olmalıdır.
3. Kadro çatlakları: En büyük problemdir. Kadroda çatlak varsa yapılacak hiçbir şey yoktur. Kontrol edilecek en önemli noktadır kadro çatlakları. Bunun için Bisiklopedi’nin kodro çatlağı maddesinden yararlanılabilir.
4. Ruble ve aynakol dişlileri: Dişlilerdeki aşınma bisikletin ne kadar ve nasıl kullanıldığının en güvenilir göstergesidir. Öncelikle zincirin ve dişlilerin değişip değişmediği öğrenilmeli. Eğer değşitirilmediyse, örneğin 6 ay, 1 yıl kullanılmış bir bisiklette değiştirilmemiş olabilir; daha uzun kullanıldığıysa zincir yıpranmıştır. Zincir ölçülür, esneme oranı %0.5’i aşmamışsa bu bisikletin en fazla 1000-1500 km kullanıldığı öngörülebilir. Bu durumda ruble ve aynakol dişlileri de yıpranmamıştır. Zincir daha fazla esnemiş ve dişliler yıpranmış ise dişlilerin değiştirilmesi gerekir. Ayrıca dişlilerin yıpranması en azından 2000-3000 km kullanıldığını gösterir ki artık diğer bileşenler daha dikkatli incelenmelidir.
5. Lastikler: Bisikletin kullanım süresini ve koşullarını gözleyebileceğiniz en belirgin yerdir. Özellikle fatura tarihi bir iki yıldan daha uzun bir süre değilse bisikletin üzerinde orjinal lasitikleri olabilir. Bu durumda lastikler kilometre sayacı gibi okunabilir; sırt deseni henüz silinmemiş, yıpranmamış orjinal bir lastik bisikletin az kullanıldığını gösterir. Kullanıma bağlı olarak yıpranan lastiklerde önce sırt deseni silinir, yanaklarda çatlaklar oluşmaya başlar ve çoğunlukla arka lastik daha önce yıpranır. Lastik niteliklerine göre bu süre genel olarak en az bir yıl ve 3000-4000 kilometreleri bulur.
6. Vites: Bisiklet denenmeli, bir iki tur atılmalıdır. Bu sırada bolca vites değşitirilmelidir. Vitesler sorunsuz çalışmalı, vites geçişleri sorunsuz olmalıdır. Bir sorun gözlendiyse vites ayarları gözden geçirilmelidir. Vites attırıcılarında ya da kollardaki sorunları çözmek sonradan büyük harcamalar gerektirebilir.
7. Jantlar ve Akort: V-fren sistemi olan bisikletlerde jantların fren yüzeylerinde çok koyu izler yoksa, yıpranmamışsa bisiklet az kullanılmıştır. Bisikletin akort bozukluğu çok kullanıldığını değil ama kullanılmadığının göstergesi olabilir. Bunun için Bisiklopedinin Akort maddesinden yararlanılabilir. Ancak akort tellerinde değişenler varsa, jant yıpranmışsa bunlar bisikletin de yıprandığının belirtileridir.
8. Furş: Ön fren sıkılarak furş boşluğuna bakılmalıdır. Gidon sağa sola döndürülerek kontrol edilmeli, sürtünme hissi olmamalı, pürüzsüz çalışmalıdır. Furş kapağı aşırı sıkılysa gidonun dönüşünü kısıtlayabilir, gevşekse boşluk hissedilebilir. Kapak uygun sıkılığa ayarlandığında gidon sorunsuz çalışmalıdır. Yeni alınmış, az kullanılmış bir bisiklette bu ayar gözden kaçmış olabili ki bu iyiye işarettir.
9. Fren: Pabuçlar ve balatalar, bisikletin kullanım şekli ve koşulları konusunda çok güvenilir ipuçları verirler. Nitelikli bir v-fren pabuçları üzerindeki izler henüz silinmemiş ise ve bunlar bisikletin üzerindeki orijinal parçalarsa bisiklet az kullanılmıştır. Özellikle de arka fren pabuçları, az yıpranmış ise bisikletin az kullanıldığının ya da bilinçli bir kullanıcının göstergesi sayılabilir. Bir başka ipucu fren telleridir, yıpranmamış teller az kullanılmış bisikletin belirtilerinin başında sayılabilir. Hidrolik frenlerde hidrolik düzeyindeki azalmalar bisikletin uzun süre kullanıldığının göstergesi olacaktır.
10. Göbekler: Deneme sürüşü sırasında kontrol edilir, pedallardaki boşluk, ön ve arka göbeklerden gelen ses ya da boşluk göbeklerdeki bir sorununun belirtilisi olabilir. Nitelikli bir bisiklette göbekler uzun süre sorun yaratmazlar. Göbeklerdeki boşluklar, sesler, sürtünmeler bisikletin çok kullanıldığının ya da yıprandığının belirtileridir.
Not: Bu yazı bisiklopedi sitesinden alınmıştır.