Son Dakika
Bir kurumun, grubun, örgütün veya markanın felsefesini ortaya koyan, genel olarak kimliğini tanımlayan bir deyiş veya sözcük grubuna slogan denir. Zamanında, yerinde ve uygun konjüktürde kullanılan isabetli bir slogan kitleleri etkileyip, yönlendirebilecek büyük bir güçtür. Hitap ettiği kitleler üzerinde yarattığı etki ile değerlendirilirler.
Sloganı en çok reklamcılar, siyasi partiler vs kullanmaktadır. Reklamcıların sloganlarını hepimiz her gün televizyonda izlemekte ve duymaktayız. Siyasi partiler seçim döneminde çok sayıda slogan kullanarak seçmenleri etkilemektedir, oy oranlarının artmasını sloganları kullanma becerileriyle sağlamaktadır. Ülkemizdeki seçimlerde çok etkili olmakta, oy oranlarını büyük oranda etkilemektedir. Çünkü okuma alışkanlığı çok az olduğu, gelişmekte olan bir ülkeyiz.
Parti kurucularının çoğunun parti programlarını okuduğunu sanmıyorum. Seçmenlerin de okumadığı ülkemizin bir gerçeği. Uzun uzun okumaktansa, kısa kısa sloganları dinlemek vatandaşın tercihi. Seçim kazanmak liderlerin fiziksel yapısına, karizmasına, konuşma yeteneğine ve büyük oranda sloganlara kalmaktadır. Öyle sloganlar var ki siyasi partiyi kurulur kurulmaz katıldığı ilk seçimde iktidara taşımıştır. Yılların partilerini de yarı yolda bırakmış seçimler yaşanmıştır. Bu olağan üstü seçim kazanma koşulundaki en büyük payın sloganlar olduğu muhakkaktır.
1950’lerde rahmetli Adnan Menderesi ”YETER ARTIK! SÖZ MİLLETİN” sloganı iktidara taşımıştır. 1960’lı yıllarda ”ÇOBAN SÜLÜ” Süleyman Demirel’i, 1970’li yıllarda ”KARAOĞLAN” rahmetli Bülent Ecevit’i, 1980’li yıllarda ”HALKA HİZMET, HAKKA HİZMET” rahmetli Turgut Özal’ı başbakanlık koltuğuna taşımıştır. 2002 yılına gelindiğinde ”HERŞEY TÜRKİYE İÇİN”, ”İŞİMİZ HİZMET, GÜCÜMÜZ MİLLET” gibi sloganlar altı aylık partiyi, yani Ak Partiyi iktidara taşıyarak lideri Recep Tayyip Erdoğan’ı başbakan yapmıştır. Bütün bu sloganlar etkili iletişim, zamanlama, sosyal ve ekonomik yapının uygun olduğu koşullarda, sloganların gücünü ve etkisini gösteren önemli örneklerdir.
Son mahalli seçimlerde iktidar partisinin %15’lik bir oy kaybı ön görülmesine rağmen, televizyonda dünya kamu oyu önünde Recep Tayyip Erdoğan’ın İsrail Başbakanı ile yaşadığı polemik ve orada İngilizce olarak kullandığı ”ONE MİNUTE” (Türkçesi “BİR DAKİKA”) sözcükleri seçim öncesi dillere pelesenk olmuş, Türk halkını ve seçmeni etkileyerek oy kaybını en aza indirmiştir. Bence çok kısa sürede etki gösterme ve aynı hızla önemini kaybetme özelliği ile “ONE MİNUTE” sloganlar tarihine geçmiştir. Dünyada yaşanan finansal kriz ve Türkiye’deki etkilerine Başbakan Tayyip Erdoğan’ın ”KRİZ BİZİ TEĞET GEÇTİ ”sloganı ise krizi birebir yaşayan Türk halkı üzerinde olumsuz etki yaratmış çok süratli oy kaybına sebep olmuştur. Bu gerçek içi boş sloganın menfi gücüne güzel bir örnektir. Okuma alışkanlığı olmayan bir milletiz ancak hesap yapmayı çok iyi biliyoruz. Bir iktidar döneminde ekonomik gücümüzün azalıp azalmadığını hesap eden bir millet olarak içi boş sloganlara kanmadığımızı sandıkta gösteririz.
Demokrasilerde iktidarlar; seçim vaatlerini yerine getirmek ve seçimde kullanılan sloganların içini doldurmak için vardır. Yerine getirilmeyen vaatler, içi doldurulmayan sloganlar zamanla olumsuz güçlerini göstererek, seçilenleri iktidara taşıdığı gibi, iktidardan da düşürür. Ülkemiz siyasi tarihi bu gibi örneklerle doludur.
BENZER HABERLER