logo

Hz. Ebu Bekir’e Biat Etmeyen Sahabeler

Hz. Ebu Bekir’in halife olarak seçilmesinin hemen ardından ona biat etmeyen sahabeler de vardı.
Bunların isimlerini daha önce zikretmiştim. Konunun anlaşılması için burada bir kere daha vermeyi uygun gördüm. Bu isimler şunlardır: Hz. Ali, Hz. Abbas, Fudayl b. Abbas, Zübeyr b. Avvam, Halid b. Said, Mikdat b. Amır, Selmanı Farisi, Ebu Zer el Ğıfari, Ammar b. Yasir, Berra b. Azib, Übey bi Kab, Sad b. Ubade ve Talha hazaratıdır. Bunlar, henüz Rasulullah (s.a.v)’ın cenazesi kaldırılmadan alelacele böyle bir seçimin yapılmasının her şeyden önce Rasulullaha saygısızlık olduğunu ileri sürüyorlardı. Ayrıca bir avluda halkın bir kısmının katılımı olmaksızın alelacele seçimin yapılmasının adil olmadığını da ileri sürüyorlardı.
Rivayete göre Hz. Ebu Bekir’in seçilmesinden sonra ona biat etmeyenler Hz. Ali’nin evinde toplandılar.
Bu haberi alan Hz. Ömer hemen Hz. Ali’nin evine koştu. Hz. Talha, Hz. Zübeyir ve daha diğer muhacirler burada bulunuyordu. Hz. Ömer burada bulunanlara seslendi: Eğer çıkıp Hz. Ebu Bekir’e biat etmezlerse evi ateşe vereceğini söyledi. Bu tehdit üzerine Zübeyir kılıcını çekerek Hz. Ömer’in üzerine saldırdı Fakat ayağı bir yere takılınca elinden kılıcı düştü. Orada bulunanlar hemen üzerine atlayarak Zübeyir’in elinden kılıcını aldılar. Bunun üzerine Hz. Ali yanında bulunan sahabelere kendisinin biat etmeyeceğini ama kendilerinin gidip biat etmelerini, aksi halde çok büyük felakete duçar olacaklarını söyledi. Bunun üzerine orada buluna nsahabeler gidip biat ettiler.
Bazı rivayetlere göre, Hz. Ebu Bekir halife seçildiği zaman, Muaviye’nin babası Ebu Süfyan Hz. Ali’ye halifeliğin onun hakkı olduğunu, hukukunun çiğnendiğini söyleyerek Hz. Ali’yi sözde desteklediğini, hatta gerekirse savaş bile edeceğini duyuruyordu. Bunları söylerken de Hz. Ali Ve Hz. Abbas’ı kastederek bunlar “Zayıf, kimsesiz, aciz insanlar” gibi alaycı sözler sarf ederek sözde ehl-i Beyti korumaya çalıştığı görünümü veriyordu. Ancak Hz. Ali buna şiddetle tepki gösterdi. Çünkü diyordu: “ Uzun süre İslamiyet’in şiddetli düşmanı olan birinin kibirli maksadının arkasındaki bozgunculuğu, Müslümanların onun alaycı nasihatine muhtaç olmadıklarını biliyorum”.
Ebu Süfyan Müslüman olduğunu Mekke’nin fethinde söylemişti. Ancak Mekke’nin fethini bir türlü içine sindiremeyen Ebu Süfyan İslam’a olan kin ve düşmanlığını her fırsatta yaptığı plan ve projelerle ortaya koyuyordu. İşte bunlardan biri de Hz. Ebu Bekir’in Halife seçildiği haberini alınca hiç çekinmeden şunları söylemiştir: “Biz bu delinin babasıyla ne yapacağız”.
Bu adı Hz. Ebu Bekir’e makam ve mevkiini küçültmek için vermişti.
(Devam edecek)

Share
6.796 Defa Okundu
#

SENDE YORUM YAZ

1+5 = ?

#

Hz. Ebu Bekir’e Biat Etmeyen Sahabeler” için 1 yorum

  1. Muammer : diyor ki:

    Bazı rivayetler dediğiniz hangi kaynaklar? Şia kaynakları mı?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÖŞE YAZILARI

  • KAHRAMANLIK

    14 Mart 2025 Köşe Yazarları

    Kahramanlık, insanlık tarihi boyunca saygı duyulan ve aranan bir özelliktir. Farklı kültürlerde ve zamanlarda farklı şekillerde tanımlanmış olsa da kahramanlık özünde cesaret, özveri ve başkaları için fedakârlık yapma isteği ile ilişkilidir. Kahramanlık, cesaret, fedakârlık, özveri ve olağanüstü başarılarla tanımlanan bir kavramdır. Kahramanlık, toplumun veya bir bireyin güçlü değer yargılarını sergileyerek belirli bir amacı veya ideali gerçekleştirme çabasıdır. “Kahraman” sözcüğü Türkçeye, Farsçadan girmiştir. Kahramanlık genellikle zorlu k...
  • Develi’de Kuvâ-yi Milliye Harakatının İlk Kıvılcımını Yakan Posta Görevlisi

    14 Mart 2025 Köşe Yazarları

    Develinin ilk atlı posta nakil arabası. Develi'de lojistik posta hizmetlerinin öncüsü Aşşa Everekli Arabacı Mevlüt Efendi posta ve telgraf idaresinden aylık otuz dokuz liraya EVEREK postasının ihale ile almış olup; Pazar, Salı, Perşembe günleri haftada üç gün akşamdan Everek'ten yola çıkar Yavaş ve İncesu istikametinden Kayseri'deki Sivas Hanı'nda (Kiçikapı'daki Sivas Oteli) birkaç saat kestirir (uyur). Posta idaresinin açılması ile EVEREĞİN posta torbasını alır. Esnafın ismariçini de (siparişini alır) toplar ve düşer yola. Ambar, İncesu, Yava...
  • ORUÇ İBADETİ VE BİZE KAZANDIRDIKLARI

    14 Mart 2025 Köşe Yazarları

    Oruç kelimesi dilimize Farsçadan geçmiştir. Arapçısı ''savm'' veya ''sıyam'' dır. Sözlük anlamı; bir işten kendini tutmak, nefsini engellemektir. Bu iki kelime ve türevleri Kur'an-ı Kerimde on dört yerde geçer. Orucun İslam dinindeki terim anlamı ise; tanyerinin ağarmasından (fecrin doğmasından) güneşin batmasına kadar oruç tutmaya niyet ederek ve oruçlu olduğunu bilerek yemekten, içmekten ve cinsi temastan uzak durmaktır. Oruç, İslâm’ın beş şartından biridir. Ramazan orucunun farziyeti Kitap, Sünnet ve icma-i ümmet ile sabittir. Orucun farz...
  • YAPAY ZEKÂ NEDİR?

    06 Mart 2025 Köşe Yazarları

    Yapay zekâ (YZ) veya İngilizce adıyla Artificial Intelligence (AI), makinelerin insan benzeri zekâ görevlerini gerçekleştirebilme yeteneğidir. Bu görevler arasında öğrenme, problem çözme, karar verme, algılama, dil anlama ve üretme gibi bilişsel (Zihinsel) işlevler bulunur. Kısacası, yapay zekâ, bilgisayarların ve makinelerin "düşünmesini" ve "davranmasını" sağlayan bir teknolojidir. En basit şekilde belirli görevleri yerine getirmek için insan zekasını taklit eden ve topladıkları bilgileri yineleyerek kendilerini geliştirebilen sistemler olar...