Son Dakika
Bugün köşemizde sık karşılaşılan tüketici sorunlarını ve çözüm yollarını kısaca açıklayacağım.Bunu yaparken sorunlar etrafında kalmaya da özen göstereceğim.
1-)Kapıdan satışlarda karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları
a-)Kapıdan satış nedir? Kapıdan satış dediğimiz pazarlamacılar aracılığıyla özellikle evinize veya işyerinize gelerek yapılan satışlardır. Özellikle son dönemlerde bu satışlarda birçok problemle karşılaşıldığını görmekteyiz..
b-)Bu tür bir sözleşme yapacağım nelere dikkat etmeliyim? Öncelikle satış elemanlarının izin belgeleri bakanlık onaylı olmalıdır. Malın kalitesi genellikle çok düşük olmakta ve piyasa fiyatının bir hayli fazlasına satılmaktadır. Bu yüzden malın kalitesine özellikle dikkat etmeli ve bu malın piyasada ki değeri aşağı yukarı bilinmelidir. Mal sözleşmeden önce veya sözleşme sırasında muhakkak alınmalıdır. Ambalajından çıkarılıp kontrol edilmelidir.Mal sözleşmeden sonra gönderilecek size deniliyorsa kesinlikle sözleşmeyi imzalamayın.Mal alınmadan ne sözleşme ne de borç senedi imzalanmamalıdır. Mümkünse mal borç senedi imzalanmadan veya peşin alınmalıdır. Çünkü senedin devri halinde yapacağımız itirazlar senet başka birine devredildiğinde ona karşı sonuç doğurmayacaktır.
c-)Malı teslim aldım ancak iade etmek istiyorum ne yapmalıyım? Malın tesliminden sonra tüketicinin yedi gün içinde malı hiçbir gerekçe göstermeden iade hakkı vardır özellikle bu hak ve süre unutulmamalıdır.Sözleşmeden dönme beyanı ya bizzat satıcıya başvurarak ya iadeli taahhütlü mektupla yada noterden ihtar çekerek yapılmalıdır.Satıcı almış olduğu bedeli veya aldığı senetleri on gün içinde tüketiciye iade etmekle yükümlüdür.Tüketici malı iade edecek adres yoksa bu kişilere ulaşamıyorsa mahkemeye başvurularak hakimin göstereceği bir yere malın teslimi sağlayabilir.
d-)Ödediğim mal ile ilgili sorunlarımda hangi mercilere müracaat edebilirim? Her il ve ilçe merkezinde Tüketici Sorunları Hakem Heyeti bulunmaktadır.İlçemizde Hükümet Konağında Tüketici Sorunları Hakem Heyeti bulunmaktadır.Bu heyetin vermiş olduğu kararlara itiraz olmazsa karar kesinleşir.İcra dairelerince işlem görebilir.Ayrıca Tüketici Mahkemelerine de başvuru hakkı bulunmaktadır.
e-)Pazarlamacının yaptığı işlem ve hareketleri suç oluşturuyorsa; mutlaka Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunularak cezai takibat yaptırılmalıdır.
2-)Ayıplı mal ve hizmetlerde karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları
a-)Ayıplı mal veya hizmet nedir?Ambalajında,etiketinde.tanıtma veya kullanma kılavuzunda yer alan veya satıcı tarafından vaad edilen veya standardında tespit edilen niteliklerinde veya tüketicinin kullanma amacına uymayan malın ekonomik hukuki ve maddi değerini eksilten durumlar ayıptır.
b-)Hemen ortaya çıkan ayıplı mala karşı ne kadarlık bir sürede neler yapılabilir? Tüketici malı teslim aldığı tarihten itibaren on beş gün içinde malı geri vererek değiştirilmesini veya ödediği bedelin iadesini veya ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirimin yada ücretsiz olarak tamirini talep edebilir.Bu seçimi yapma tüketicinin hakkıdır dilediğini seçebilir.
c-)Malı aldıktan ve kullandıktan sonra ortaya çıkan ayıplı mala ne kadarlık sürede neler yapılabilir? Satıcı tüketiciye daha uzun bir süre vermemişse gizli ayıp dediğimiz ve malın kullandıkça ortaya çıkaracağı sorunlara ise malın alımından itibaren 2 sene içinde satıcıya yukarıdaki taleplerle başvurabilir.
BENZER HABERLER