logo

EVEREKLİ SEYRANİ’DEN MOLU’LU ÂŞIK REVAİ’YE MEKTUP


Orhan CEBECİ
orhan@cagdasdeveligazetesi.com.tr

Devrinin şairleri arasında büyük ün salan Everekli Âşık Seyrani, Molulu Aşık Revai’nin ismini ve ondan sık sık bahsedildiğini duydukça, ruhunda beliren hislerin tesiri ile Revai’ye şöyle bir mektup göndermiş:
-“İşittiğime nazaran Molu’nun inekleri pek meşhurmuş. Bana öyle bir inek gönder ki rengi sarı olmasın, siyaholmasın, bozolmasın, alaca olmasın” diyerek, bütün inek renkleri, sıralayıp bunların dışında bir inek gönderilmesini istemiş.
Mektubu alan Molulu Revai, bunda mutlaka bir maksat ve incelik bulunduğunu derhal kavramış ve Seyrani’ye şu cevabı yazmış:
-“Mektubunuzu alır almaz istediğiniz renkteki ineği buldum. Ancak bunu size gönderecek mutemet bir kimse bulunmadığı cihetle,bizzat buraya kadar gelmeniz gerekmektedir.Fakat Pazartesi günü gelmeyin, Salı günü gelmeyin, Çarşamba günü gelmeyin, Perşembe günü gelmeyin, Cuma, Cumartesi ve Pazar günü gelmeyin, bunların dışında hangi gün gelirseniz geliniz.”
Seyrani bu cevap üzerine Reavi’nin boş bir insan olmadığına kanaat getirmiş ve beklemiş bir “Bayram Günü” Molu’ya giderek Revai’yi bulmuş.
-Haydi bakalım âşık, gel dedin geldim. Çıkarda görelim şu bizim için aldığın ineği.
Reavi düşünmüş:
-İyi ama bugün Salı. Ben size Salı günü de gelmeyin diye yazmıştım.
-Yok, âşık bugün Salı değil “Bayram”dır diye Seyrani çıkışınca, iş kızışmış ve oradan geçen herkese “bugün ne? Diye sormaya karar vermişler. Fakat kime sormuşlarsa hepsi de:
-Bugün bayram demiş ve bahsi Seyrani kazanmış.
MOLULU AŞIK REAVİ KİMDİR:
1811 yılında Kayseri’nin Molu Köyü’nde doğmuştur.1883 yılında Molu’da vefat etmiştir. Vefatına kadar geçimini hasırcılıkla sağlamıştır.
Molulu Aşık Reavi’nin yazdığı bilinen Divanı Molu Köyü Hanedan odalarında okunduğu bilinmektedir. Yakın zamana kadar el yazması Divanı (yazma defter)bulmak mümkün olmamıştır.
Askerlik nedeniyle bulunduğu İstanbul’da, âşıklar kahvesine uğrayan ve burada kendisine Revai mahlası verilen Mustafa Revai, semai kahvelerinin müdavimleri olan Bektaşi şairlerden, Bektaşilik bilgisini, sevgisini ve kültürünü almış dolayısıyla bu tarikata yönelmiş olduğu bazı şiirlerinden anlaşılmakta ise de, daha sonraları Bektaşilikle yetinmeyip Abdülkadir Geylani’nin kurduğu Kadirilik tarikatına intisap etmiş ve bu tarikatta da kalmayıp en son olarak Mevlevilik tarikatında karar kılmış olduğu eserlerinden açıkça anlaşılmaktadır.
Molulu Âşık Revai irticalen şiir söylerken, gözlerini yüksek bir noktaya diker ve şiir bitinceye kadar o noktaya bakarmış. Bu durumun nasıl olduğunu hep bir noktaya göz kırpmadan nasıl baktığını sordukları zaman Revai şu cevabı vermiş:
-“Aşkın deryası gözümün önünden coşkun bir sel suyu gibi akar ve işte o zaman ben içinden kapabildiğimi söylerim.”
ÂŞIK SEYRANİ’NİN MOLULU ÂŞIK REAVİ İLE SÖYLEŞİSİ:
Reavi’ninçağdaşı âşıklardan Everekli Aşık Seyrani ile karşılıklı söyleşisi ile sizleri baş başa bırakıyorum:
Seyrani:
Bizden selam söylen çatlım çanağa
Kokusu olmayan gül güllenmesin
Koymayın kargayı gülşenli bağa
Gübre müptelası bülbüllenmesin
Revai:
Hak aslanı hayrı ihtiyar eden
Bir harpten usanmaz iftihar eder
Düşman ülkesini tarumar eder
Ali Zülfikar’la düldüllenmesin.
Seyrani:
Mürtekip âdemden ülfeti soğut,
Mağrurluk lafzını Seyrani unut
Çirkini güzeli indinde bir tut
Olursa olmazsa dil dillenmesin.
Revai:
Kimseyi beğenmez çıksan katına
Gönül beğenmez çıksam katına
Gönül bakmaz tazesine kartına
Beygir denk olur mu Arap atına
Söyleyin de o’na düldüllenmesin.
Seyrani:
Yetmiş bin nefesi verse bir kula
Birisini hayra sarfeder mola
Lisanımız Türkçe darılır mola
Arabiden gayrı dil dillenmesin.
Revai:
Arif ola anlar her sözü bilir
Kimisi giderken kimisi gelir
Kötüler sevilmez iyi sevilir
Bu dünyada kimse gönüllenmesin.
Seyrani:
Lihye-i şerif tek var mı muteber
Evvelki tıraşta kim idi berber
Seyrani bir kılın mehdini eder
Kılabudun sırma tel tellenmesin.
Revai:
Dünya şöhretine aldanan ahmak
Revai,ahirim sonumuz toprak
Emr-i Hak’la solar yeşeren toprak
Ecel yeli eser sünbüllenmesin.
Kaynaklar: Dr. Rasim Deniz – Molulu Âşık Reavi, Abdullah Satoğlu – Halk Şairi Molulu Revai.

Share
673 Kez Görüntülendi.
#

SENDE YORUM YAZ

2+9 = ?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÖŞE YAZILARI

  • Ataşehir Tapu Müdürü Orhan Erdoğan’ Ziyaretimiz

    18 Ocak 2019 Köşe Yazarları

    Değerli Hemşehrimiz, Yönetim Kurulu Üyemiz,Ataşehir Tapu Müdürü, Orhan Erdoğan’ı makamında ziyaret ettik. Edirne Tapu ve Kadastro Bölge Müdürü olarak atanan hemşehrimizi tebrik ederek, başarılar diledik. Bu ziyaretimizi Dernek Başkan Yardımcımız Hatice Ayden, Mali Sekreterimiz Yusuf Palamut ve Dernek Müdürümüz Atilla Toker ile birlikte gerçekleştirdik. Ataşehir Tapu Kadastro Müdürü Orhan Erdoğan: 1974 Doğumlu. Develi Yeniköy İlkokulu, Develi Merkez Ortaokulu, Kayseri Mimar Sinan Endüstri Meslek Lisesi, Üniversite eğitimi,Ön lisansını A...
  • Türkiye Nasıl Bisiklet Ülkesi Olur?

    18 Ocak 2019 Köşe Yazarları

    Bisiklet ile ilgili bir sürü yazılar yazan Pınar Pinzuti’nin bir gazeteye vermiş olduğu röportajını aşağıda aynen yayınlıyorum.Bisiklet konusunda ciddi adımlar atmamız gerekiyor .Ülkemizde ekonomik kriz, sağlık sorunları (Kalp, tansiyon, koah, diabet, obezite, depresyon), hava kirliliği ciddi boyutta artış göstermiştir.Şimdiden önlemlerimizi almazsak bir 10 yıl sonra bu sorunu hiç çözemeyeceğiz. Siz değerli okurlarımdan bu konuda destek ve katılım bekliyorum. Röportaj: 1 -Ulusal ulaşım strateji planı Ülkemizin bir bisiklet ülkesi, daha doğru...
  • TÜRKİYE İŞ KURUMU (İŞKUR)

    18 Ocak 2019 Köşe Yazarları

    Ülkemizde kamu istihdam hizmetlerine ilişkin ilk yasal düzenleme, ilk iş yasamız olan 1936 tarihli 3008 sayılı İş Kanunudur. Söz konusu Kanun iş ve işçi bulma aracılığı yapan özel büroların yasaklanmasını ve bu hizmetin kamu tekelinde yapılmasını sağlayacak İş ve İşçi Bulma Kurumunun üç yıl içinde kurulmasını öngörmekteydi. II. Dünya Savaşı nedeniyle bu süre aşıldı ve sonunda 21 Ocak 1946 tarihinde 4837 sayılı Kanun ile kamu istihdam hizmetlerini vermek üzere İş ve İşçi Bulma Kurumu (İİBK) kuruldu. İİBK 1946 yılından itibaren işgücü piyasası...
  • YAP BİR GACER PİLAVI

    18 Ocak 2019 Köşe Yazarları

    Bugünlerde Karaman Türklerinden Sula Bozis’in yazdığı “Kapadokya Lezzeti Kapadokyalı Rumların Yemek Kültürü” adlı resimlerle zenginleştirilmiş eserini okuyorum. Eser, Anadolu’nun değişik yerlerine dağılmış ve 1924 yılında Yunanistan’a göçen hristiyan Türklerin damak zevkini ele alıyor. Sula Bozis Anadolu Karamanlılarından. Ayrıca 54 Anadolu yemeğinin de tarifini veriyor. Kitabın arka kapağında yazar şu notu düşmüş: “İnsan topluluklarının maddi kültür ve gündelik yaşamlarını anlamada yemek kültürünün özel bir önemi vardır. Tüketilen te...
astropay bozdurma bitcoin bozdurma paykwik bozdurma
kartal escort antalya Escort ataşehir Escort konya escort porno video manavgat escort